Урок-проект. 4 клас
                            
Тип проекту: творчо-індивідуальний.
Об'єкт пізнання: казки Івана Яковича Франка.
Провідна проблема: поглибити знання дітей про суттєві ознаки жанру літературна казка; збагатити їх читацький досвід; розвивати мовлення учнів; виховувати такі морально-етичні цінності, як: чесність, працьовитість, доброта, сміливість, збереження самобутності.
Спосіб вирішення проблеми: робота з бібліотечним каталогом, ознайомлення з додатковою літературою, власна творча робота.
Освітній продукт: колективно створений ілюстрований довідник «Казки Івана Франка».
План виконання проекту.
1. Обговорення в класі ідеї проекту.
2. Склад учасників проекту (учні, бібліотекар, учитель).
3. Висловлення міркувань щодо форми представлення результату (міні-книга). Вибір одного варіанту із запропо­нованих — ілюстрований довідник.
4. Обміркування шляхів вирішення проблеми (робота з каталогом у бібліотеці; ознайомлення із змістом казок; малювання ілюстрацій, написання анотацій).
5. Складання власного плану роботи.
6. Робота в бібліотеці з картотекою.
7. Самостійне читання казок.
8. Написання анотацій.
9. Малювання ілюстрацій до казок.
10.Створення колективного ілюстрованого довідника.
11. Презентація сторінок довідника на уроці.
Хід  реалізації проекту
 Урок 1 (запуск проекту,  робота з художньою літературою).
                 Урок 2 – 3 (робота дітей у групах).
Учнів об’єднані в 4  творчі групи, кожна готує анонс до свого розділу казок.
•     І розділ «Сила перед розумом не встоїть».
Казки: «Вовк війтом», «Осел і Лев», «Ворона і гадюка», «Заєць і Ведмідь».
•     IIрозділ «Хто інших ображає, себе не поважає».
Казки: «Заєць і їжак», «Королик і Ведмідь», «Як Синиця хотіла море запалити», «Лисиця і Журавель», «Лисичка і Рак».
•     IIIрозділ «Хитрістю жити ворогів нажити».
Казки: «Лисичка кума», «Фарбований Лис», «Мурко і Бурко».
•     IVрозділ «За добро добром плати».
Казки: «Старе добро забувається», «Три мішки хитрощів», «Війна між Псом і Вовком», «Лисичка і Дрозд».
               Урок 4 (ілюстрування казок).
Створити ілюстрації до своїх розділів казок Івана Франка.








Урок 5.
ХІД УРОКУ-ПРЕЗЕНТАЦІЇ
 Тема. Повчальний світ казок І.Франка.
Мета: узагальнити знання з даної теми; розширити уявлення про сюжетну різноманітність казок; збагатити читацький досвід учнів;
розвивати мовлення; виховувати інтерес до літератури, читацьку ак­тивність школярів.
Обладнання: портрет І.Я.Франка; виставка книжок з казками І.Франка; плакат із кросвордом; маски для інсценізації казки; ілюстрації, підготовлені учнями; творчі роботи (кросворд, прислів'я, матеріали до літературної гри).
I.    Організація класу.
IIОголошення теми і мети уроку.
Учитель.
Вчіться, діти! Мудра книжка
Скаже вам чогось багато
З того, що колись було
І посіяно, й пожато.

— Сьогодні в нас, дійсно, святковий урок. Ви довго і старанно працювали, щоб представити на сьогоднішньому уроці ре­зультат вашого дослідження. Нас чекає презентація нової книжки, яку ви самостійно створили.
Бажаю успішної та цікавої презентації.
Учень. У казку вирушим всі разом,
Перешкоди всі пройдем,
А хто буде сумувати,
Із собою не візьмем,
Учень: Дзвени, дзвени, мій дзвонику,
Дзвени гучніш, гучніш,
І всім, хто любить казку,
Допоможи скоріш.
Учениця. Казочко, казочко, казочко,
Сьогодні ти нас зустрічай.
В гостину сьогодні до тебе
Четвертий наш клас завітав.

III.            Презентації.
Презентація першої частини «Сила перед розумом не встоїть».
Анотація.
Цар звірів Лев поступається розумом вигадливому Ослу («Осел і Лев»), який перемагає і хижого, владолюбного Вовка («Вовк війтом»); звірячого ворога, лютого пана Ведмедя перемагає малий, але розумний Заєць. Як і в народних казках добрий, чесний, сміливий бере гору над лихим, підступним боягузом.
Представлення ілюстрацій до казок.
Творча робота.
Плакат із підбіркою прислів'їв на дану тематику казок.
Де дружніші, там сильніші.
Що посієш, те й пожнеш.
І сила перед розумом никне.
Треба розумом надточити, де сила не бере.
Перемагай труднощі розумом, а небезпеку досвідом.
Розум силу переможе.
На те й голова, щоб у ній розум був.
Презентація другої частини «Хто інших ображає, себе не по­важає».
Анотація.
У казках висміюється зло, заздрість, грубощі, невихованість і тупість. Малі пташки Королики не дозволили Ведмедю ображати їх гідність, примусили його просити пробачення («Королик і Ведмідь»). Добродушний Журавель провчив хитромудру куму Лисичку її ж мето­дом («Лисичка і Журавель»).
Представлення ілюстрацій до казок.
Творча робота. Інсценізація казки «Лисиця і Журавель».
Презентація третьої частини «Хитрістю жити ворогів нажити».
Анотація.
У народі ніколи не цінують людей, які живуть хитрощами, обма­ном, за чужий рахунок. Як би не маскував свою підступність, а правда завжди стане відомою, і тоді шахраю не поздоровиться.
Представлення ілюстрацій.
Творча робота.
Літературна гра «Знавці казок І.Франка».
Кожна група отримує кросворд, який необхідно розгадати. Перема­гає команда, яка швидше й правильно виконає завдання.

По горизонталі:
1. На яку посаду Осел запросив Вовка? (Війт.)
4. На яке сімейне свято бігала Лисиця із казки «Лисичка-кума»?
(Хрестини.)
6.    З яким птахом вів війну Ведмідь? (Королик.)
9.    У чому зберігала свої хитрощі Лисиця? (Міх.)
10.  Який птах хотів запалити море? (Синиця.)
По вертикалі:
1. Яких тварин наловив Осел? (Ворони.)
2. Якого кольору став Лис Микита? (Синій.)
3. Яку печатку показав Осел Леву? (Підкова.)
5. Куди потрапив жорстокий Ведмідь у казці «Заєць і Ведмідь»?(Криниця.)
7. Хто допоміг чоловіку із казки «Старе добро забувається»? (Ли­сиця.)
8. Хто був розвідником у птахів з казки «Королик і Ведмідь»? (Комар.)
Ознайомлення із четвертою частиною казок Івана Франка «За добро добром плати».
Анотація.
У казках І.Франка під образами тварин висміюються люди з їх недоліками: жадібністю, невдячністю, жорстокістю, грубістю і не­чемністю, хитрощами та лінощами. У казках тварини з цими рисами характеру завжди покарані. Працьовитий Осел, мудрий їжак, гордий Королик, слабкий Заєць завжди перемагають сильних і хижих Лева, Вовка, Ведмедя. їжак-неборак покарав хитру Лисичку за її підступність
(«Три міхи хитрощів»), а добрий та розумний Дрозд знайшов вихід із загрозливого становища та провчив Лисицю.
Демонстрація ілюстрацій до казок.
Творча робота.
Гра «З якої казки».
Хто і з якої казки І.Франка говорив:
Якби ти був цар, теж мав би таку печатку. («Осел і Лев».)
Будь-ласка, Кобило-матусю, розсуди нас. Оце врятував Вовчика-братика з тяжкої пригоди, а він хоче мене з'їсти. («Старе добро забувається».)
Приходь, кумцю! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і пригощу. («Лисичка і Журавель».)
Та ось де я! Давно жду на тебе, аж трохи поза мету забіг. («Ли­сичка і Рак».)
Ти мене вивів з ями?
Вивів.
Нагодував?
Нагодував.
Напоїв?
Напоїв.
—   А тепер розсміши.
(«Лис і Дрозд».)
Був тут Ведмідь і назвав нас потерчатами, ще й наплював у наше гніздо. («Королик і Ведмідь».)
Мій тато війтом не був, мій дід війтом не був — і чого ж мені, дурному, раптом захотілося війтом бути? («Вовк війтом».)
Вельможний дідичу! Велика твоя сила! Ворог твій, як тільки побачив, що ти наближаєшся, зараз драпнув і сховався до кам'яного замку. («Заєць і Ведмідь».)
Спіймало мене сильце. Ану, добувай свої три міхи хитрощів і
витягуй мене із зашморга. («Три міхи хитрощів».)

Гра «Пазли»(складання ілюстрації казки до вивченого розділу)

Підсумок результатів гри. Переможець отримує титул «Найкращий знавець казок І.Франка».
IV. Підсумок.
Усі анотації, ілюстрації, прислів'я, ігри, кросворд складаються і скріплюються. Утворюється книжечка. Учитель ознайомлює із титуль­ною сторінкою. Робота закінчена. Книга поповнює класну бібліотечку.
А для того, щоб ви визначилися з майбутнім проектом, і визначили над якими творами вам було б цікаво попрацювати, я пропоную переглянути фрагменти деяких казок. Спробуйте відгадати як називається казка і хто її автор. (перегляд відео фрагментів)



Комментариев нет:

Отправить комментарий