Прийоми складання творчих розповідей на уроках літературного читання у початковій школі

Твор­ча мовленнєва діяльність – невід'ємна складова формування особистості дитини, від рівня якої значною мірою залежить, яким виросте майбутнє покоління – вільним у думках і діях чи закріпаченим мисленнєвими та поведінковими штампами.
Як запалити у дитини вогник творчого розповідання? У педагогічній науці і практиці постійно ведеться інтенсивний пошук дієвих і цікавих дітям методів і прийомів навчання, спрямованих на розвиток їхньої словесної творчості.
Мовленнєва компетенція є однією з провідних базисних характеристик особистості. А своєчасний і якісний розвиток зв’язного мовлення, здібностей школярів до словесної творчості ─ важлива умова повноцінного мовленнєвого розвитку учня.
На уроках читання в початковій школі створюються виняткові можливості для мовленнєвої практики учнів, для оволодіння різноманітними видами та жанрами мовленнєвих висловлювань, у тому числі і творчих. 
Залучити дітей до активної словесної творчості на уроках читання допомагає палітра творчих методів та прийомів, які вчитель має використовувати для активізації творчої уяви школярів.  
Ø «Запропонуй свій фінал твору». Школярі отримують завдання скласти усно або написати власний фінал твору.
Ø «Розкажи, що буде потім». Дітям пропонується пофантазувати, що станеться з героями після описаних у творі подій.
Ø «Розкажи, з чого все починалося». Учні мають пофантазувати і уявити життя героїв до початку твору.
Ø «Стоп-текст». Учням пропонується обрати якийсь сюжетний момент, від якого вони мають «переписати» розвиток подій у творі.
Ø «Склади власну історію про героя твору». Учні мають скласти (письмово або усно) творчу розповідь про нові пригоди героя твору.
Ø «Склади творчу розповідь за ключовими словами та словосполученнями». Учням пропонується скласти усну або письмову розповідь про літературного героя на основі  ключових слів або словосполучень.
Ø «Розкажи від імені героя». Учні  розповідають про перебіг подій у творі з позиції одного з героїв або персонажів твору. В якості оповідача можуть бути і неживі предмети.
Ø «Запроси у твір героя з іншого твору». Дітям пропонується ввести у певний твір героя з іншого твору та переписати сюжет художнього твору.
Ø «Зміни долю героя». Діти мають запропонувати власну історію життя героя.
Ø «Склади поради герою» («Допоможи герою!»).
Ø «Напиши листа від імені літературного героя або літературному герою»
Ø «Перетвори вірш у казку» тощо.
Приклади завдань на розвиток словесної творчості
Тема. Українська народна кзка «Колобок»
Творче завдання
Уявіть, що у вас є чарівний пристрій «Стоп-текст». У якому місці  казки ви б скористалися ним, щоб зупинити і змінити розповідь? Складіть своє продовження казки з того моменту, де ви зупинили розповідь.
Тема. Олександр Копиленко.  «Хоробре кошеня»
Творче завдання
Складіть власні розповіді про нові пригоди хороброго кошеняти.
Тема. Ліна Костенко «Соловейко застудився»
Творче завдання
Перетворіть вірш у казку. Введіть у текст казки героїв: горобчика, сову та півника.
Тема. Василь Сухомлинський. «Камінь»
Творче завдання
Об’єднайтеся в пари. Складіть листа хлопчику, в якому переконайте його не кидати камінь у криницю – не губити природу.
Тема. М. Слабошпицький. «Чудасія на балконі»
Творче завдання
Розкажіть від імені качки, чому вона обрала саме балкон хлопчика, щоб вивести каченят.
Тема: Володимир Лучук «Дикий мак»
«Джміль ромашці
Щось на вухо прошептав…»
Творче завдання
Складіть від імені джмеля розповідь для ромашки.
Тема: Платон Воронько «В лісі є зелена хата»
…«Люлі-люлі, треба спати, –
Над синком шепоче мати, –
Як заснеш – тобі усе
Сон в корзині принесе».
Творче завдання
Перетворіть вірш у казку. Опишіть, що приснилося  ведмежаткові-вереді.
Тема. Любов Забашта «Берізонька»
Творче завдання
Складіть розповідь –звернення берізки до людей.

Прийоми фантазування Джанні Родарі
На розвиток творчої уяви дітей спрямовані прийоми фантазування, які описав відомий італійський дитячий письменник Джанні Родарі (1920-1980) у книзі «Граматика фантазії. Введення в мистецтво придумування історій» (1973).
Ця книга написана в легкій і витонченій формі есе про фантазію, уяву, його «механіку» і роль у творчій діяльності дитини. Родарі в цьому дослідженні підводить підсумки свого письменницького і педагогічного досвіду. Автора цікавить проблема розвитку творчого начала в дітей. Він учить дорослих грати з дітьми – фантазувати, придумувати, складати. «Граматика фантазії» – не трактат, а введення в захоплюючу гру, основа якої – серйозна наукова теорія, перевірена педагогічною практикою. Книга проникнута любов'ю до дітей. У вільній і невимушеній формі вона прилучає їх до поезії слова. «Я хотів і тут залишитися казкарем, що розповідає про своє ремесло», – говорив Родарі в інтерв'ю з приводу своєї «цікавої граматики».
«Граматика фантазії» Родарі переведена на багато мов. Ідея, що лежить в основі «Граматики», проста. Вона зводиться до того, що уява не є привілегією деяких, а те, що нею наділені усі. Без фантазії неможливо зробити відкриття, стати справжнім ученим, «оскільки фантазія розвиває, спонукає, рухає вперед розум» .
На основі аналізу педагогічних, психологічних, філологічних творів автор розглядає проблему розвитку фантазії у дітей, а також місце казки у цьому процесі. На думку Дж. Родарі, казки допомагають виховати розум дитини, оскільки вони є джерелом найрізноманітніших гіпотез, а також увійти в дійсність новими шляхами, пізнати світ, збагатити уяву і навчити критично сприймати світ.
Джанні Родарі описав такі прийоми фантазування: «Кола по воді»,  «Кит і кіт», «Фантастичне продовження», «Біном фантазії», «Довільний префікс», «Що потім?», «Скляні чоловічки», прийоми складання казок («Салат із казок», «Казки навиворіт», ««Перебріхування казок») та ін.
Прийом «Кола по воді»
Якщо кинути у воду камінь, то по воді починають розходитися кола. Вони затягують усі предмети, які є навколо: гілочку, листочок, кораблик тощо.
Від одного слова може починатися рух, який дає поштовх для нових асоціацій та приводить до створення цілої історії.
Послідовність роботи за прийомом
1.     Обрати слово - «камінь» (з 5-6 букв, без м’якого знаку, апострофа).
2.     Записати це слово в стовпчик.
3.     Написати поряд із кожною буквою будь-який іменник, який починається з даної букви.
Наприклад, слово квітка.
к – король
в – ворона
і  – індик
т – телефон
к – кріт
а – ананас
4.     Скласти оповідання з використанням усіх слів. Заголовок – «Квітка» (або слово квітка повинно виражати головну думку складеного оповідання).
Орієнтовне оповідання
Квітка
Король вийшов у сад погуляти. На дереві він побачив ворону. Вона саме розмовляла з індиком, який знаходився біля сусіднього дерева, по телефону. Король прислухався і почув, що ворона домовляється з індиком про те, що подарувати кроту на День народження. Вони вирішили подарувати другу смачного ананаса. Король підійшов до ворони і, вибачившись, що втрутився у розмову, порадив їй подарувати кроту квітку. «Чому квітку? – здивувалася ворона. – Кріт сліпий і все одно не побачить її краси!»  «Зате кріт зможе насолодитися пахощами квітки! Йому буде приємно!» – відповів король.
Наступного дня ворона і індик пішли на день народження крота. Індик подарував йому ананаса, а ворона квітку. Кріт, скуштувавши ананаса, непомітно скривився і, щоб не образити індика, сказав, що ананас йому дуже смакує (хоча насправді він не любив ананасів).
А аромат квітки він із задоволенням вдихав увесь вечір і дуже дякував вороні за такий чарівний подарунок. Кріт був сліпим, а тому не міг бачити красу світу. Але тепер він мав про неї уявлення, а тому часто у розмові з друзями повторював: «Це прекрасно, як квітка!»     
 Зі слова-«каменя» можна скласти речення. Наприклад: слово-«камінь» подушка.
Можливі речення
Ø Папуга одіслав другу удаву шоколад, кролика, аспірин.
Ø Прийшли олівці до Умки шукати кольорових ананасів.
Ø Поїхав один дядько у школу купувати автозапчастини. 
Вчитель може запропонувати учням з одним із речень скласти казку. Чим більш незвичними, фантастичними будуть речення, тим більш цікавими будуть казки. (Слово-«камінь» в сюжеті казки може не брати участі, але складене речення повинно обов’язково бути в казці чи оповіданні).
Прийом «Фантастичне продовження»
1.           Учитель називає будь-яку реальну подію. Наприклад: пішов дощ, замукала корова, виросла ромашка.
2.           Потрібно придумати казкові, незвичні наслідки. Наприклад:
ü Пішов дощ, але на землі замість трави виросли нові дощики-краплинки. А що було потім?
ü Корова замукала, й у кожного, хто її чув, з’явилася в руках склянка молока. А що потім? Чим усе закінчилося?
Прийом «Кит і кіт»
1.     Обрати два слова, схожих за звучанням. Наприклад, ворона – корона.
2.     Поміняти місцями обрані об’єкти: ворона опинилася на голові в королеви, а корона – на городі.
3.     Дати пояснення, як таке може статися.
Можливе пояснення
Одного разу подув такий сильний вітер. Він здув з голови королеви корону і заніс її на город за містом. У цей час ворона, яка спала, впала з гілки  прямо на голову королеві, але вона нічого не помітила..
4.     Розвиток сюжету. Придумати продовження казки.
Прийом «Що потім?»
Використання цього прийому дозволяє придумувати продовження відомих сюжетів. Наприклад: Лисиця з’їла колобка. Що потім? Як колобок поводився усередині лисиці? (Може, він продовжував співати й заважав їй полювати? А може, він зміг вискочити й утекти від лисиці, коли вона позіхнула?)
Прийом «Фантастичні гіпотези»
Придумування історій, сюжет яких будується на обговоренні: що було  б, якби...? Наприклад: якби раптово зникло сонце, якби люди перестали хворіти, якби в клас зайшов інопланетянин.
Прийоми складання казок
Ø «Салат із казок»
Поєднання уривків із різних казок.
Ø «Казки навиворіт»
Характери героїв відомої казки змінюються на протилежні. Треба придумати, як зміниться сюжет казки.
Наприклад: хитрий колобок, який обдурив довірливу лисицю.
Ø «Перебріхування казок»
Наприклад: Було в царя 20 синів (3). Зібрав їх цар і говорить: «Пора вам по гриби йти (женитися). Візьміть по чоботу (стрілі), куди впаде, там гриби ростуть (наречені живуть)...
Творча уява і фантазія – важливі якості особистості. Регулярне використання творчих прийомів фантазування на уроках читання та в позакласній роботі з дітьми молодшого шкільного віку створюють усі умови для розвитку їхньої творчої уяви, творчого мислення, здатностей до створення творчого продукту.






Комментариев нет:

Отправить комментарий