Система творчих завдань з читання
3 клас.
Мова - дивний скарб.



Поміркуй!
  1. Що означає вислів: "… слово у серці, як зернятко в ниві".
  2. Про що йдеться в примовці: " Про таких, як ти, в народі кажуть: хоч маленьке, зате важливеньке".
  3. Чому найріднішими є слова: " Мама, воля, рідна мова"?
  4. Як ви розумієте слова Дмитра Білоуса:
       "В джерелах слова – душі криниця,
         а рідна мова – як чарівниця"
Із даних слів утворіть нові слова, змінивши букву:
гілка - … (гірка, білка, балка, галка, …)
рідний - … (бідний, гідний, різний, рівний, …)


Прочитайте текст. Як ви розумієте виділені слова?
Прислухайся: з ранку до вечора навколо тебе звучить мова. Ось у сусідній кімнаті з кимось розмовляє мама, віддалік чується голос диктора, з вулиці залітають ледь чутні голоси людей.
Ти так звик до цього, що майже не помічаєш звучання мови.
Ти чуєш її лише тоді, коли вона звернена до тебе безпосередньо.
А тепер припусти на хвилинку, що мови нашої – та й інших мов на землі – ще нема.
Важко навіть сказати, скільки людей протягом століть доклали своїх зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли писати і читати.
… Не шкодуй часу й зусиль для вивчення мови.
Мова – наш вірний друг і помічник протягом усього життя.
 
 

Запам’ятайте!
9 листопада ми відзначаємо День української писемності.
Ви можете зробити собі та своїй родині подарунок до цього свята: виберіть  та вивчіть гарний вірш і прочитайте його вдома.
 Барвінково, волошково
В небі світиться зоря.
Починаймо рідне слово
Зі сторінки "Кобзаря".
Рідне слово любить ненька,
І співає: "Люлі-лю".
Так любив його Шевченко,
Так і я його люблю.
                                      А. Камінчук
 Треба слову радощів додати,
щоб уміло душу звеселяти.
Треба слову мудрості додати,
щоб зуміло все життя згадати.
Треба слову ніжності додати,
щоб уміло друзів пригортати.
Треба слову мужності додати,
щоб воно могло багатим стати.
Та найбільш, я певен, –
слову треба –
хліба-солі та землі і неба.
                                  М. Сингаївський
Утворіть нові слова із букв слова перлина.
(перли, рине, лин, перина, липа, рани,…)
Літературна вікторина. Хто автор цих рядків?
  1. "… так і мови нема без народу, і народу без мови нема". (Володимир Забаштанський)
  2. "... вчіться, діти, говорити своїм рідним словом". (Сидір Воробкевич)
  3. "... Такими наші пращури були колись, такими б надовго вони зоставались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли мову".(Алла Коваль)
  4. "Мова барвиста,
    мова багата,
    рідна і тепла,
    як батьківська хата" (Варвара Гринько)
  5. "Буває, що слово відоме давно, а знає не кожен, що значить воно" (Дмитро Білоус)
Робота в групах. Гра "Хто швидше?". Скласти і записати правильно і швидко текст із деформованих речень.
Юні друзі!
Чудову, дав, народ, Мову, нам, і, оберігати, її, наказав, чистоту, свято.
Мові, у, своїй, рідній, слівце, кожне, люби, вивчай, його, доглядай.
Рідним, вчися, словом, володіти.
Мусимо, гуртом, підняти, його, височінь, на, усі.
Напишіть твір-роздум на одну з тем:
1.    "Яке слово мене найбільше радує?".
2.    "Мова – найдорожчий скарб народу".
3.    "Слово до слова – зложиться мова"


Індивідуальна робота. Виконай тестові завдання.
  1. Яке геніальне відкриття зробили наші пращури?:
    а) навчилися будувати;
    б) створили машини;
    в) винайшли мову.
  2. Хто з українських письменників доклав найбільше зусиль, щоб так прекрасно  звучала сьогодні українська мова?:
    а) Леся Українко;
    б) Тарас Шевченко;
    в) Іван Котляревський.
  3. Який словник розповідає про походження слів?:
    а) тлумачний;
    б) етимологічний;
    в) тематичний.
     

Цікава книга природи.
Як ти розумієш слова?
  1. Скільки фарб кругом розлито:
    пурпур, охра, зелень, просин.
  2. Осінь брами свої замикала вночі,
    Погубила у небі журавлині ключі.
  3. Темная діброва стихла і мовчить.
  4. Осінь золотая тихо-ніжно ходить. 
Допишіть віршовані рядочки. 
  1. Шипшина важко віддає … (плоди),
    Вона людей хапає за рукава.
  2. Темная діброва
    стихла і мовчить;
    … (листя) пожовтіле
    з дерева летить.
  3. Де не глянь, навколо
    килим кольористий,
    віти … (напівголі),
    небо синє чисте.
  4. Осінь брами свої замикала вночі,
    Погубила у небі … (журавлині) ключі.
  5. Здалека під небом,
    в вирій летючи,
    голосно …(курличуть)
    журавлів ключі.


Літературна вікторина. З якого твору ці рядки?
  1. « – Ой, який же ти став тепер, мій лісе-брате! – думає дівчинка. – Як же ти пишно прибрався! Ось ти яка, осінь, у лісі!» (Олесь Донченко. Осінь у лісі)
  2. «Я скрушно зітхнув і подумав: хіба я не віддав би науці своє життя? Науці – так. А от рудим мурахам – нізащо на світі!» (Олег Буцень. Наше відкриття)
  3. «Спів пташині потіха одна, –
    хоч голодна, співа веселенько,
    розважає пташине серденько,
    жде, що знову прилине весна» (Леся Українка. Мамо, іде вже зима)
  4. «Це була прекрасна квітка. На її блакитних пелюстках тремтіли краплини роси, і в кожній краплині горіло по маленькому сонцю» (Василь Сухомлинський. Сергійкова квітка) 
Порівняй вірші Якова Щоголіва «Осінь» та Катерини Перелісної «Осінні танці». Що в них спільне? А що відмінне? 
Продовж думку:
«Ми кожну річку і горбок від лиха зберегти повинні!» …
Знайди відповідність між назвою поетичного твору та висловом 
Пісенька про куличка
А тепер лежить під пледом,
п’є гарячий чай із медом.
Осінні танці
В парках і садочках
на доріжки й трави
падають листочки
буро-золотаві.
Соловейко застудився
Здалека під небом,
в вирій летючи,
голосно курличуть
журавлів ключі

Осінь
Вітер взяв сопілку в руки:
–       Ду – ду – ду!
Хто зі мною потанцює
у саду?
Золота осінь
Прийде ж осінь – проводжай
куличка у теплий край.




Відповіді: 1. Волошка. 2. Ромашка. 3. Дзвіночки. 4. Льон. 5. Мак. 6. Соняшник. 7. Євшан. 8. Барвінок. 9.Чебрець.
Попрацюйте в парі! Пригадайте оповідання Олеся Донченка «Лісовою стежкою». Доповніть речення порівняннями. 
1.     На ній була картата новенька кофтина, синя спідниця й біла хустинка, як … (терен-цвіт).
2.     І ця хустинка різко відтіняла чорні брови дівчинки, її засмагле обличчя й світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як … (світлячки).
3.     Кора на дереві зійшла, і стовбур, сточений жуками, вимитий дощами та висушений сонцем, жовтів і вилискував, мов … (велика кістка якоїсь прадавньої тварини).
4.     На дні ставка ворушилась водяна трава – довгі такі стьожки, як … (пучки волосся).
5.     Руки в дівчинки були шершаві, як … (дубова кора), засмаглі й подряпані.
6.     Хустинка в неї зсунулась набік, а з-під неї вибилася хмарка льняного волосся, білого й легкого, як … (пух), – дмухне вітерець, так воно й розлетиться навколо.

Замініть образні вислови одним словом 
Припечений сонцем ніс – … (загорілий).
Усяких справ по саму зав’язку – … (дуже багато).
Вуха нашорошить – … (прислухається).

Із оповідання Олега Буценя «Наше відкриття» випишіть синоніми до слова «говорити». Запишіть їх на промінцях сонечка. Поясніть синонімічні відтінки кожного слова.
(Кажу, балакає, теревенили, розмовляли, заверещали, кричить, зашепотів).

 Склади тематичну павутинку до слова «осінь»



Поміркуй! Як ти розумієш ці слова?

Людина у цьому світі повинна добро творити! 

Світ прекрасний
Навколо тебе –
Сонце ясне
І синє небо,
Птахи і звірі,
Гори і ріки –
Нехай він буде
Таким навіки!
Нехай людина
Добро приносить –
Бо світ навколо
Любові просить.
                  Алла Потапова
Прочитай віршовані звертання Оксани Сенатович. Як ти розумієш виділені рядки?

Друже мій

У сльоту, і в час негоди,
І в погоду, друже мій,
Серцем слухати зумій
Звуки рідної природи,
Звуки – дивні голоси
Незвичайної краси.

Чуєш, друже мій, розмови?
З вітром листя гомонить,
З сонцем – ниви і діброви,
І з озерами – блакить.

Розмовляють доли, води…
Стань, послухай, роздивись.
Мову рідної природи
Розуміти серцем вчись.

Індивідуальна робота. Виконай тестові завдання.
     1.     Автор вірша "Золота осінь":
          а) Олександр Олесь;
          б) Катерина Перелісна;
          в) Ліна Костенко;
          г) Яків Щоголів.
    2.   Яка осінь змальована в одноіменному вірші Якова Щоголіва?:
          а) золота;
          б) пізня;
          в) тепла;
          г) холодна;
          д) дощова.
     3. Який настрій передано в вірші Катерини Перелісної "Осінні танці"?:
          а) сумний;
          б) веселий;
          в) бадьорий;
          г) радісний.
     4. Як звали дівчинку із оповідання Олеся Донченка "Лісовою стежкою"?:
          а) Улянка;
          б) Яринка;
          в) Олеся.
     5. З ким вела розмову дівчинка з оповідання Олеся Донченка "Лісовою стежкою"?:
          а) з лісом;
          б) із струмочком;
          в) з полем.
      6. Яке відкриття хотіли зробити хлопчики з оповідання Олега Буценя       "Наше відкриття"?:
           а) вивчити мову мурашок;
           б) поспостерігати, як мурашки будують собі житло;
           в) дізнатися, чим харчуються мурашки.
      7. Які почуття викликає вірш Лесі Українки "Мамо, іде вже зима"?:
           а) жалю;
           б) суму;
         в) радості;
         г) спокою.


 Чарівні казки.



Подумай!
1.     Що засуджується в казці "Кобиляча голова"?
2.     Які ознаки чарівності є в казці "Кривенька качечка"?
3.     Якими рисами наділений Кирило Кожум’яка з одноіменної казки?

В якій казці такий початок?. .
1. Були собі дід та баба, та не було в них дітей. (Кривенька качечка).
2. Сказала б казки – не вмію, сказала б приказки – не вмію, сказала б небилиці – так багато плутаниці (Кобиляча голова).
3. Колись був у Києві князь. І був коло Києва змій (Кирило Кожум’яка).

Як ти розумієш вислови?
1.     "Коли ж зміюка – бу-бух! Аж земля затряслась".
2.     "Дідова дочка – як ясочка, а бабиної дочки і слуху не чуть!".

Подумай, продовж думку
1.     Дідова дочка працьовита, а бабина … .
2.     Кирило Кожум’яка важким трудом заробляв собі на хліб, а змій … .

Допиши фразу
1.     Щороку посилали цьому змієві дань: давали або молодого парубка, … (або дівчину).
2.     І вже з того часу й почало зватися те урочище, де він жив, … (Кожум’яками).
3.     Бере баба грибки, коли дивиться, у кущику гніздечко, а в гніздечку … (качечка сидить).
4.     Скинули їй по пір’ячку, дівчина увертілася в пір’ячко, зробилась качечкою і … (полетіла з табунчиком).
5.     Дідова ж дочка пряде, а бабина все нічого не робить, а як прийдуть додому, то … (ще й обмовить ту).
6.     Дід і пішов довідатися. Коли приходить він туди – аж тільки … (хата пуста в лісі стоїть).

Робота в групах
Прочитайте слова. Поясніть їх значення
Сила, відвага, працьовитість, дармоїдство, жорстокість, вдячність, доброта, старанність, сум, жаль, допомога, турбота, лінь, байдужість, зверхність, грубість.
І група. Випишіть слова, які характеризують героїв казки "Кирило Кожум’яка".
ІІ група. Випишіть слова, які характеризують героїв казки "Кривенька качечка".
ІІІ група. Випишіть слова, які характеризують героїв казки "Кобиляча голова".



Байки
Знайдіть відповідність між повчальним висловлюванням і назвою байки.
"Лебідь, Щука і Рак"
"… дурне безладдя лихо діє,
  і діло, як на гріх,
  не діло – тільки сміх".
 
"Чиж та Голуб"
 "Проспівав ти літо Боже, –
  вдача вже твоя така, –
  а тепер танцюй, небоже,
  на морозі гопака".
 
 "Коник-стрибунець"
 "Ото на себе не надійся,
  чужому лихові не смійся!"
 
Як ви розумієте дані висловлювання?
Доповніть рядки.
  1. "Хто винен з них, хто ні – судить не нам, … (та тільки хура й досі там)".
  2. "Не бійсь, мене б не піддурили, … (хоч як би не хитрили)".
  3. " – Опізнився, небораче, –
    одказав земляк йому, –
    хто кохав життя ледаче,
    … (непереливки тому)".
  4. "Чого, братику, так зблід?
    Що з тобою сталось?
    – Ах, за мною через став
               … (аж сто вовків гналось!)".
Поміркуйте!
  1. Чому Лебідь, Щука і Рак не змогли виконати свою роботу?
  2. Чому автор назвав персонажів своєї байки такими іменами? Яких людей він мав на увазі?
  3. Як автор ставиться до Коника з байки "Коник-стрибунець"?
  4. Яку людину показав Леонід Глібов в образі Мурав’я?
  5. В чому виражається самовпевненість Голуба з байки Леоніда Глібова "Чиж та Голуб"?
  6. Які риси людини висміюються в байці Степана Руданського "Вовки"?
 Індивідуальна робота. Виконайте тестові завдання.
  1. Автори прочитаних вами в розділі байок:
    а) Леонід Глібов;
    б) Степан Руданський;
    в) Остап Вишня.
  2. Яке прислів’я найбільше відповідає головній думці байки Леоніда Глібова "Лебідь, Щука і Рак":
    а) "Сила та розум – краса людини";
    б) "Дерево міцніше корінням, а людина – друзями";
    в) "Дружній череді вовк не страшний";
    г)  "Мудрим ніхто не вродився, а навчився".
  3. Хто з героїв, прочитаних вами байок, описаний у словах: "… досхочу розкошував і цілісінькеє літо, не вгаваючи, співав …":
    а) Чиж;
    б) Голуб;
    в) Муравей;
    г) Коник;
    д) Лебідь.
  4. Яким є Муравей із байки Леоніда Глібова "Коник-стрибунець":
    а) байдужим;
    б) працьовитим;
    в) безсердечним;
    г) ледачим.
  5. Яке, на вашу думку, ставлення автора до Чижика із байки "Чиж та Голуб":
    а) байдуже;
    б) співчутливе;
    в) жалісливе;
    г) безсердечне.




Візьму перо і спробую
Допиши відгадки у віршовані загадки. 
Він стрибає – скік та скік !
І співає цілий рік:
«Коло хати жив, жив, жив,
Довгу зиму пережив»
Он який він молодець
Цей сіренький… (горобець)

Не стулить і на мить очей,
Вночі полює на мишей,
Зате удень відпочива.
Ні, це не кішка, а … (сова)

Прилетів крилатий гість.
В назві гостя літер шість.
На хвості у нього вісті.
Як усидиш тут на місці ?
Що за гість? Ото морока.
Подивиться, то ж … (сорока)

Невеличка, скромна пташка,
З нею стрітись дуже важко.
Та чарує всіх людей
Гарним співом …(соловей)

Він вправи добре знає,
Ночами навіть грає.
Не маючи ні нот, ні струн.
Всіх веселить малий …(цвіркун)

Що за гість:
Ніжок має шість.
Аж чотири крилець має,
По квітках собі літає.
Ні бджола, ні джмелик –
Зоветься …(метелик)
Допиши вірші 
Осріблені місяцем гори блищать,
Їм кедри і сосни казки …(шелестять),
І дивні пісні їм співають вітри,
Що нишком підслухали в моря з гори.
Осяяні місяцем, гори блищать,
Осріблені місяцем, сосни …(шумлять),
А море і сердиться, й лає вітри,
Що нишком його підслухають з гори.
                                       О.Олесь.
  
Стежка, озеро, стіжок –
Все у падолисті.
І в гніздечку для пташок
Задрімав сухий …(листок),
Наче у … (колисці).
                                    В. Скомаровський

Навесні в гайок піду,
Першу квіточку …(знайду).
Біля квіточки помрію,
Разом з нею …(порадію).
І воно всміхнеться
До мойого …(серця).

Я люблю кімнатні квіти,
Як ніхто не любить в світі.
Я їх пещу, поливаю.
Колискові їм …(співаю).
І вони мене вітають –
Пелюстками …(розквітають).

Складаємо вірші про квіти  
Троянди тендітна краса,
В пелюстках тремтлива …(роса).
Люблю я троянду живу,
Ніколи її не …(зірву).

Запалали в чистім полі,
Наче хусточки …(червоні).
То палає в полі так
Польовий червоний …(мак).

Скажіть, яка іде весна ?
Чудова, ніжна, …(чарівна).
І раді всі міста і села,
Бо йде до нас весна …(весела).
Летить на сушу і на море,
Повітря чисте і …(прозоре).
У полі теплий вітер віє,
А небо у горі …(синіє).
Хоч де-не-де ще сніг лежить,
Та вже дзвінкий струмок …(біжить).
Весна така, неначе казка,
Несе до нас тепло і …(ласку).

Співає пісеньку грайливо.
І крильце ніжно розправляє.
На сонці квіточка тремтлива
Пелюстки квітка піднімає.

(На сонці квіточка тремтлива
Співає пісеньку грайливо.
Пелюстки квітка піднімає
І крильця ніжно розправляє)

Доповни рядок 
Наш малий Іванко
Вранці не вмивається.
З нього біля ганку
Кури посміхаються.
А чому з Іванка
Кури насміхаються ?
Бо вони щоранку … (У піску купаються).
                                              А Качан

Засмутилось кошеня
Треба в школу йти щодня.
І прикинулося вмить,
Що у нього хвіст болить.
Довго думав баранець
І промовив на кінець:
«Ця хвороба непроста,
Треба різати хвоста !»
Кошеня кричить: Ніколи! …(Краще я піду до школи!)»
Платон Воронько
Склади вірші. З початкових букв прочитай його назви 
Куди не глянь, де не спитай
А ніж земний в пустині рай
Нема без кореня рослини
У всіх людей одна святиня
Рідніше їм своя пустиня
Їм красить все їх рідний край
А нас, людей, без батьківщини.  (Україна)
Микола Чернявський

В нім природи розмаїття
Незабудки і ромашки
Чорнобривці і волошки
Квіти ці у нім сплітати
І краса чудесних квітів
Орлик, мак і нагідки
Ох і люблять всі дівчата  (Віночок)


Комментариев нет:

Отправить комментарий