Цикл уроків читання у 2 класі
з теми
«Казки народів Європи»
з використанням прийомів ТРВЗ
(теорії розв'язання винахідницьких задач)
                                       
                            
Тематика уроків
Урок №1. Хто за чуже хапається, свого позбувається.         Російська народна казка «Лисичка»

Урок №2. Хто дбає, той і має.
                  Легкий хліб (білоруська народна казка)

Урок №3. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.  Виноградар і змія (болгарська народна казка)

Урок №4.  Собаки, коти та миші (чеська народна казка)

Урок №5.  Мудрий не все скаже, що знає, а дурень не все знає,  що скаже. Сорочаче гніздо (англійська народна казка)

 Тема. Хто за чуже хапається, свого позбувається.  Російська народна казка «Лисичка»
Мета. Ознайомити дітей із російською народною казкою «Лисичка», удосконалювати техніку свідомого виразного читання, сприяти глибокому розумінню учнями змісту прочитаного, розвивати творчі здібності дітей, виховувати моральні якості, любов до художнього слова.
                                         Хід уроку
І. Орг. момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1.Робота над скоромовкою

Лисеня і левеня
Їли ласощі щодня.
Кожен мав велику ложку -
Горщик спорожнів потрошку.

2. Задача на зняття психологічної інерції.
- Ложкою можна тільки їсти?

3.Гра «Знайди нове призначення». Метод фокальних об'єктів.
Наділити ложку нетиповими ознаками,пояснити практичне застосування.

Ложка :
·        совок для ігор з піском,
·         знаряддя для викладен­ня візерунка,
·        металобрухт,
·        молоток,
·        засіб для вимірювання речовин.
Ложка
Сонце
Квітка

гаряче
запашна

яскраве
екзотична
Запашна ложка – декоративний ароматизатор.
Гаряча ложка – формочка для випікання печива.
Екзотична ложка – застосування частин екзотичних фруктів для виконання функції ложки.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Відповіді на запитання рубрики «Чи уважно ти читав?»

ІV. Повідомлення теми і мети уроку
-         Погляньте на карту Європи. Назвіть країни, зображені на ній.
Народ кожної країни самобутній і неповторний. У кожного народу свої звичаї, традиції, своя культура і, звісно ж, свої казки. На уроці ми познайомимося з російською народною казкою. Її героїня всім відома.
Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В  них таке смачненьке м'ясо…
Вовку – брату я сестриця,
А зовуть мене…
Фізкультхвилинка

V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання народної казки «Лисичка».
 1. Читання казки вчителем
 2. Гра «Бджілки»
Напівголосне читання казки – кожен у своєму темпі.
 3. Словникова робота
Жи        ли
Риб             ки
Пи                    роги
Ле                         жить
Лиси                             чка
Поти                                    хеньку
При                                              їхав
Піді                                                     йшла
4.Гра «Живі картинки»
Один учень читає, інший мімікою ілюструє почуте.
5. Аналіз змісту казки.
·        Куди поїхав дід?
·        Чи наловив він риби?
·        Кого побачив дід на дорозі?
·        Чому лисичка удавала із себе мертву?
·        Навіщо дід забрав лисичку?
·        Що зробила лисичка з дідовою рибою?
·        Як повелася баба, коли нічого не знайшла на возі?
·         
6. Гра «Закінчи речення»
Побачила його лисичка - …
Викинула всю рибку, …
Підійшла баба до саней - …
Узяв лисичку і поклав на сани, …

7. Вибір прислів'я – можливої назви для казки
·        Від добра добра не шукають.
·        В доброго хазяїна й соломинка не пропаде.
·         Хто за чуже хапається, свого позбувається.


8.Прийом фантазування «Чарівник зворотного часу»
- Як би розгорнулися події, якби час повернувся назад, і дід знову опинився б в санях з рибою на дорозі?
Зразок дитячого твору
      Дід уважно придивився до Лисички, адже добре знав, яка вона хитрунка. Помітив старий, що Лисиця не мертва. Схопив він її і каже :
-         Посаджу тебе на ланцюг, будеш мені двір стерегти, бо набридли всім твої хитрощі.
А Лисичка стала проситися:
-         Відпусти мене, діду. Прикинулася я мертвою, бо дуже хотілося рибкою з твого возу поласувати. Пригости мене. А я за це всім лисицям з лісу не дозволю твоєї худоби красти.
На тому і зійшлися. Дід частенько частував руденьку, а та не шкодила у його господарстві та й іншим не давала.


VІ. Рефлексія
·        Хто у казці хитрий?
·        А кого перехитрили?
·        Чи різниться чимось лисичка в українській і російській казках?
·        Які ще вам відомі казки з цією героїнею?
 Складання  власної загадки про лисичку, використовуючи знання змісту казки.

Який?Яка? Яке? Що робить? На що схожа?
Слова - зв'язки
Що таке саме?Який об'єкт робить так само? Чим відрізняється?
Комір
Як…     Але не…
            
на шию не надінеш
Рибку любить
рибалка
Роль грає
акторка

Як комір, але на шию не надінеш.
Рибку любить, але не рибалка.
Роль грає, як акторка.
(лисичка)
VІІ. Домашнє завдання
 Переказати російську казку «Лисичка», використовуючи прийом «Перебріхування казок».
Тема. Хто дбає, той і має. Легкий хліб (білоруська народна казка)

Мета. Ознайомити учнів із білоруською народною казкою, удосконалювати навички виразного читання, учити аналізувати прочитане, здійснювати творчий переказ, збагачувати словниковий запас. Розвивати творче мислення, уяву, фантазію. Виховувати працелюбність, любов до художнього слова.

Хід уроку
І. Орг. момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Творчий переказ казки «Лисичка» з використанням прийому «Перебріхування казок».

ІІІ. Мовленнєва розминка
1.Робота над загадкою

Народився із землі,
Зарум’янивсь на вогні
І з’явився на столі
До борщу тобі й мені.
  (Хліб)
2. Складання метафори про хліб
      Сонечко
           Хліб
           Об'єкт 1                      Властивість, ознака, дія                  Об'єкт 2
Рум'яний,    круглий

                                                                                                                            
 

      На столі
   Місце або ознака
                                     
Сонечко, що сходить на столі.
3. Прийом «Довільний префікс»
До слова «хліб»додайте «довільний префікс» і створіть нову цікаву ідею:



супер — надзвичайний
віце — помічник
аеро — повітряний
анти — проти
зоо — тваринний
мото — той, що рухається
астро — зірковий
відео — бачити
архео — древній
мело — музичний
моно — єдиний
аква — водяний
біо, зам, най, мікро, міні...


(Наприклад. Зоохліб  – випічка у вигляді тваринок, суперхліб – дуже смачний хліб)
ІV. Повідомлення теми і мети  уроку
-         Відгадайте ще одну загадку і дізнайтесь, хто буде героєм казки, з якою познайомимось сьогодні.

Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Весь, як є, - жорстока лють,
Очі так її і ллють.
Зачаївся ось, примовк –
Грізний звір цей, звісно … (вовк)

-         Згадайте казки, головним героєм яких є цей хижак?
-         Познайомимося ще з однією історією, де діє вовк -  білоруською народною казкою «Легкий хліб».

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання білоруської народної казки «Легкий хліб»

1.Читання казки вчителем

- Хто, крім вовка, є персонажами казки?

2. Словникова робота
·        Пояснити значення вислову « легкий хліб».
·        Марудна робота – одноманітна, надокучлива.
·        Вигін – частина поля, луків, куди виганяють пастися худобу.
·        Закрасує – зацвіте.

3. Повторне читання казки учнями. Робота над виразністю читання і усвідомленням структури текстів
 - З якою інтонацією слід читати слова косаря?
 - А вовка?
 - Коня?
 - Прочитайте зачин, основну частину, кінцівку казки.

Фізкультхвилинка

4. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання
-         Де відпочивав косар?
-         Хто до нього вийшов?
-         Яким був вовк?
-         Що вовк попросив у косаря?
-         Чи сподобалися вовкові пояснення косаря?
-         Чи влаштував його такий хліб?
-         Куди відіслав косар вовка?
-         Чи вдалося сіроманцеві знайти «легкий хліб»?
-         Як вовк покуштував «легкого хліба»?
-         Яким був косар?
-         А яким був вовк?

5.Творча робота над казкою. Прийом «Казка навиворіт»
- Уявіть, що косар був ледачим, а вовк працьовитим. Яка може вийти казочка?
Зразок дитячого твору
     Вийшов з лісу втомлений від полювання вовк. Бачить -  у лузі косар під кущем лежить. Підійшов вовк до нього, питає:
-         Чому це ти, косарю, лежиш, не працюєш?
А косар відповідає:
-         Ця робота дуже вже марудна й тяжка. Краще я піду до лісу і буду полювати, як ти, вовче.
І пішов. А вовкові шкода стало, що врожай пропаде. Покликав він на допомогу коня, який на вигоні пасся. Разом вони землю зорали, заборонували, жито посіяли. Холодну зиму перезимували. Весною і влітку за ланом доглядали. Нарешті хліб зібрали. Везуть зерно на млин. Бачать – назустріч їм йде косар – змарнілий, виснажений. Питають вони косаря:
-         Ну що, косарю, знайшов ти «легкого хліба»?
-         Не знайшов я його, зрозумів, що лежачого хліба ніде нема.

6. Читання казки за особами
7. Гра «Дуєль»
Групи ставлять запитання одна одній за змістом казки.
8. Вибір прислів'я – іншої назви для казки
·        Без хліба легше прожити, аніж без книги.
·        Хто дбає, той і має.
·        Аби хліб був, а зуби знайдуться.

VІ. Саморефлексія
Я знаю…
Я вмію…
Я ціную…

VІІ. Домашнє завдання
Читати казку, придумати її продовження, використовуючи прийом «Що потім?»


Тема. Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся. Виноградар і змія (болгарська народна казка)

Мета. Удосконалювати читацькі навички школярів, сприяти засвоєнню змісту казки, учити складати план казки, визначати композиційні частини (зачин, основну частину, кінцівку). Розвивати творче мислення, уяву, фантазію учнів. Виховувати почуття відповідальності за свої дії.
                                                Хід уроку
І. Орг. момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання
Продовження казки «Легкий хліб» («Що потім?»)

ІІІ. Мовленнєва розминка
1.Робота над загадкою
В'ється вірьовка –
На кінці голівка.   (Змія)

2. Прийом «Добре – погано»

Змія – це добре:
Отрута – це ліки.
З її шкіри можна зробити різні речі.
З її участю – циркові вистави.
Вона дає красу, емоції.
Змія – це погано:
Отрута вбиває.
Вона нищить пташині яйця і птахів.
Втілює страх.
Може задушити.

3. Прийом «Кола по воді»
     Написати поряд з кожною буквою слово, що починається з цієї букви, скласти оповідання з використанням усіх слів. Заголовок – слово «Змія»
  З-    зірка
 М -  морозиво
 І-     іграшка
Я-     яблуко

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
-         Болгарський народ присвятив цій тварині одну із казок. Вона називається «Виноградар і змія»

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.Читання казки вчителем
- Які почуття виникли у вас після прослуховування тексту?

2. Словникова робота

каміння                   кухоль
відтоді                    виноградар
щоранку                 розгніватися
відновитися            майбутнього

3. Читання казки учнями

4. Вибіркове читання

-         Де жила змія?
-         Що надумав зробити виноградар для змії?
-         Як він це зробив?
-         Як змія віддячила виноградареві?
-         Скільки часу дружили виноградар і змія?
-         Кому виноградар розповів про змію?
-         Який злочин вчинив син?
-         Як змія покарала сина господаря?
-         Що запропонував господар змії після того, як минуло багато часу?
-         Чи погодилася на це змія?
-         Прочитайте речення, що передає головну думку казки.
Фізкультхвилинка

5.Завдання на розуміння змісту прочитаного
Ø Складання плану казки
План казки
·        Дружба виноградаря і змії.
·        Злочин сина.
·        Коли щось робиш, думай і про наслідки.
Ø Знаходження в казці вигаданого і реального
Ø Гра «Так чи ні?»
-         Змія жила у великій купі каміння, що лежала біля винограднику.
-         Виноградар щоранку приносив змії глечик молока.
-         Виноградар розповів про змію батькові.
-         Син надумав убити змію.
-         Змія і виноградар відновили дружбу.

Ø Добір заголовка із запропонованих прислів'їв
·        Добро треба шукати, а зло саме прийде
·        Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.
·        Світ не без добрих людей.
6. Творча робота над казкою. Прийом «Чарівник зворотного часу»
- Уявіть, що час у казці повернувся назад до тієї миті, коли батько з сином збираються поговорити. Як могли по – іншому розгорнутися події?
                                          Зразок дитячого твору
     Покликав виноградар сина і розповів йому про змію, яку годував молоком. Почав і син носити молоко і забирати золоті. Одного разу, прийшовши до купи каміння, хлопець побачив біля нього зміїну шкіру. Він дуже перелякався: «Що сталося зі змією?». А потім підвів очі і побачив, що біля винограднику  стоїть красива дівчина. Вона розповіла хлопцеві про закляття, накладене на неї злим чарівником, який перетворив її на змію. Розчаклувати  її було в змозі тільки добре ставлення з боку молодого парубка. Що і сталося.
     Скоро дівчина стала вірною дружиною майбутнього господаря. І жили вони довго і щасливо у згоді і добрі.

VІ. Рефлексія

·        Яку казку читали сьогодні?
·        Який народ її склав?
·        Чого навчила вас болгарська казка?

VІІ. Домашнє завдання
Переказувати казку за складеним планом.



Тема. Собаки, коти та миші (чеська народна казка)

Мета. Удосконалювати навички свідомого виразного читання, навчати учнів визначати дійових осіб, давати їм характеристику. Розвивати творче мислення, уяву, фантазію дітей. Виховувати почуття відповідальності за свої вчинки.
                                                Хід уроку
І. Орг. момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання
Переказування казки «Виноградар і змія» за складеним планом.

ІІІ. Мовленнєва розминка
1. Робота в групах. Складання загадок за алгоритмом.
І група. Загадка про котів
Який?Яка? Яке? Що робить? На що схожа?
Слова - зв'язки
Що таке саме?Який об'єкт робить так само? Чим відрізняється?
Зелені фари мають
Як…     Але не…
            
Машини
Клубки ниток полюбляють
В'язальники
Дітей заспокоюють
Ненька

Зелені фари мають,як машини.
Клубки ниток полюбляють,як в'язальники.
Дітей заспокоюють, але не ненька.

ІІ група. Загадка про собак
Який?Яка? Яке? Що робить? На що схожа?
Слова - зв'язки
Що таке саме?Який об'єкт робить так само? Чим відрізняється?
Вовки
Як…     Але не…
            
В лісі не живуть
Варту несуть
Воїни
Чужих у дім не пускають
Замки

Як вовки, але в лісі не живуть.
Варту несуть, як воїни.
Чужих у дім не пускають, але не замки.



ІІІ група. Загадка про мишей
Який?Яка? Яке? Що робить? На що схожа?
Слова - зв'язки
Що таке саме?Який об'єкт робить так само? Чим відрізняється?
В нірках живуть
Як…     Але не…
            
Лисички
Зуби гострі мають
Хом'яки
Котів не люблять
Собаки

В нірках живуть, але не лисички.
Зубки гострі мають, як хом'яки.
Котів не люблять, але не собаки.

2.Завдання на зняття психологічної інерції

Коти їдять мишок, а чи правильно, якщо навпаки?
3.Прийом «Біном фантазій»

І група: Коти – шафи.
ІІ група: Собаки – шапки.
ІІІ група: Миші – квіти.

Фізкультхвилинка

ІV. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні своєю мудрістю з нами поділиться чеський народ. Ми познайомимось із казкою «Собаки, коти та миші».
- Чи дружать між собою ці тварини? Про що може бути ця казка?

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання казки
1. Читання казки вчителем.
- Що нового ви відкрили для себе?
2. Словникова робота

Двір                    овечій
шкурі                 мотлох
заздрили            миттю
комора               ненавидить
   
3. Читання казки учнями

4.Робота над змістом казки

·        Від кого собаки отримали грамоту?
·        За що люди дали собакам грамоту?
·        Перечитайте зачин казки.
·        Як собаки ставилися до грамоти?
·        Хто їм заздрив?
·        Що вирішили коти?
·        Як коти виконали своє рішення? Причитайте це в тексті.
·        Хто знайшов грамоту в коморі?
·        Прочитайте, що миші зробили з грамотою?
·        Як собаки дізналися про зникнення грамоти?
·        Прочитайте, що робили собаки, щоб повернути грамоту?
·        Що спало на думку старому котові, коли грамоти в коморі не знайшлося?
·        Що зробили коти?
·        Чому миші не змогли повернути грамоту?
·        Знайдіть і прочитайте кінцівку казки.
5.Гра «Так чи ні»

·        За вірну службу собаки дістали грамоту, написану на телячій шкірі. (Ні)
·        Коти викрали грамоту і затягли її до комори. (Так)
·        Грамоту в котів вкрали сусідські коти. (Ні)
·        З’їсти грамоту запропонувала найсильніша миша. (Ні)
·        Собаки вимагали грамоту від котів. (Так)
·        Коти віддати грамоту погодилися.(Так)
·         
6. Робота щодо формування навичок швидкочитання. Гра «Слідопити»

Учень читає початок (або кінцівку) речення, решта учнів швидко мають знайти кінцівку (або початок) цього речення і прочитати його.

7. Творча робота над казкою . Прийом «Фантастичні гіпотези»
- Що було б, якби коти не боялись собак, а миші любили котів?

VІ . Рефлексія

 - Чого хотів чеський народ навчити цією казкою?
 - Що спільного між цією казкою і болгарською казкою «Виноградар і змія»?


VІІ. Домашнє завдання

Читати і переказувати казку, проілюструвати основні події.
Тема. Мудрий не все скаже, що знає, а дурень не все знає, що скаже. Сорочаче гніздо (англійська народна казка)

Мета. Продовжити ознайомлення учнів із казками народів Європи, ознайомити з англійською народною казкою, удосконалювати техніку свідомого виразного читання, формувати вміння визначати головну думку та пояснювати її. Розвивати творче мислення, уяву, фантазію. Виховувати наполегливість у навчанні.
                                                Хід уроку
І. Орг. момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Переказ казки «Собаки, коти та миші» за створеними ілюстраціями.

ІІІ. Мовленнєва розминка

1.Робота над акровіршем

Сіла на берізці білобока.
Обережно примостилася вона.
Роздивляється, щоб ненароком
Обіч десь не пропустила кабана,
Косулю, лиску, зайця, вепра чи людину,
А помітить – скрекоче без упину.

 2. Прийом «Довільний префікс»
До слова «сорока»додайте «довільний префікс» і створіть нову цікаву ідею:



супер — надзвичайний
віце — помічник
аеро — повітряний
анти — проти
зоо — тваринний
мото — той, що рухається
астро — зірковий

відео — бачити
архео — древній
мело — музичний
моно — єдиний
аква — водяний
біо, зам, най, мікро, міні...




(Наприклад: аеросорока – літальний апарат, що має форму сороки, мелосорока – іграшкова сорока, яка співає пісні, при натисканні кнопки.)

3. Прийом «Біном фантазій»
І група: Сорока - тарілка.
ІІ група: Сорока - вікно.
ІІІ група: Сорока - книга.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

- Із казками яких народів Європи ми вже познайомилися?
- Хто є головними героями цих казок?
- Сьогодні познайомимось з англійською народною казкою «Сорочаче гніздо»

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання англійської народної казки «Сорочаче гніздо»

1. Читання казки вчителем

- Чи схожий зачин цієї казки на зачини українських народних казок?
- Назвіть птахів, які хотіли навчитися робити гніздо.
- Хто їх навчав?
- Хто з птахів навчився у сороки робити гніздо?

2. Словникова робота. Контроль швидкості читання


За давніх -  давен
тютюн
клювали
майстер
спершу
грязюки
млинець
робиться
хворостиночок
нетерплячі
туркоче
розгнівалася
трісочки
вистачало
чогось
геть
пуху
пір'я
в'ють
заприсяглася
глузду
до тями
м'якенько
торочить



Релаксаційна пауза. Слухання запису пташиних голосів

3. Читання казки учнями

4. Робота над аналізом змісту казки з елементами вибіркового читання

- Хто з птахів відлетів першим?
- Чого встиг навчитися дрізд?
- Хто відлетів другим?
- Чого навчилася сова?
- Хто відлетів після сови, горобця?
- Чого встигли навчитися горобець і шпак?
- Чи звертала сорока увагу на птахів?
- Як у казці названо птахів? Чому? Поясніть.
- Хто залишився біля сороки?
- Чи навчилася горлиця вити гніздо?Чому? Прочитайте.
- Що пообіцяла сорока, коли побачила, що біля неї нікого немає, крім недотепи горлиці?
- Чому різні пташки в'ють гнізда по – різному?

5.Робота над розумінням головної думка казки
Ø Продовжте речення: «Бути терплячим – означає …»
Ø Прочитайте прислів'я. Які з них можна співвіднести з казкою, а які – зайві.
Майстром ніхто не народився, а зробився.
Ще жоден майстер з неба не впав.
Птах сильний крилами, а людина друзями.
Вправа робить майстра.
Зробивши роботу, добре відпочивай.

VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

1.Бесіда

- Казки яких народів ми прочитали в цьому розділі?
- Пригадайте, з яких казок ці рядки:

Там на санях -  і риба, і комір. («Лисичка»)
Порадь мені, як легше їжу добувати. («Легкий хліб»)
Коли щось робиш, думай і про наслідки. («Виноградар і змія»)
Так і виникла велика війна, яка триває й досі. («Собаки, коти та миші»)
Розгнівалася вона та заприсяглася, що більше ніколи нікого не вчитиме. («Сорочаче гніздо»)

- Пригадайте головних героїв цих казок.

2.  «Салат із казок» (за методом «Морфологічний аналіз)
Скласти нову казку, взявши героїв з різних казок опрацьованого розділу.

Казка
Герої
«Лисичка»
лисиця
дід
баба
«Легкий хліб»
косар
вовк
кінь
«Виноградар і змія»
змія
виноградар
син
«Собаки, коти та миші»
собаки
коти
миші
«Сорочаче гніздо»
сорока
птахи



Зразки  дитячих творів
Добрий виноградар
     Жили собі дід та баба. Був у них син – виноградар.
     Одного разу зустрів виноградар на дорозі лисичку. Вона плакала та попросила допомоги у хлопця. Лисичка розповіла, що її образили собаки, вигнавши з власної нірки. Сміливий виноградар пішов до собак та говорить:
- Гей, собаки, нумо, йдіть звідси! Це лисиччина нора!
Собаки, визирнувши з нірки, говорять:
- Ми тут ховаємось від змії.
- Від якої змії? - запитав виноградар.
- Тієї, що ховається у камінні і лякає нас.
Пішов виноградар до змії. І раптом чує – хтось плаче. Дивиться, а то сорока. Він питає:
- Що трапилось?
- Зі мною ніхто не товаришує. А я хочу допомагати птахам робити гніздечка. Але до мене ніхто не приходить, - відповіла сорока.
Виноградар на деякий час забув про змію та скликав усіх пташок на великий дуб. Він помирив сороку з птахами. Сорока подякувала йому та запитала:
- Чим я тобі можу допомогти?
- Я шукаю змію, яка живе в камінні. Чи не знаєш ти, де її знайти? – спитав хлопець.
- Я пролітала над камінням та бачила її. Іди ось туди, - вказала шлях сорока.
Виноградар пішов туди і знайшов змію.
- Зміє, навіщо ти налякала собак?
- Бо я втікала від котів, які хотіли мене подряпати.
Прийшлося виноградареві знайти котів.
- Коти, навіщо ви хотіли подряпати змію?
- Бо вона ловила наших мишей, миші повтікали і ми залишилися без здобичі.
     Виноградар нагодував котів молоком, що дала йому матуся з собою. Коти віддячили йому тим, що охороняли його зерно від мишей. Змія заспокоїлась, припинила лякати собак. Собаки звільнили нірку лисички і почали охороняти двір виноградаря. А лисичка повернулась у свою нірку.


                                               Легкий хліб
     Прийшов одного разу вовк до лисиці і каже:
- Чув я, кумонько, що ти майстриня легкий хліб добувати. Навчи і мене це робити.
 Ось лисиця і відповідає вовкові:
- Тут немає нічого складного. Йди, куме, на дорогу. А коли побачиш, що дід повертається з рибалки з повним возом риби, лягай посеред дороги і прикинься мертвим. Дід візьме тебе на віз, а там ти вже рибкою і поласуєш.
     Подякував вовк лисиці. Пішов на дорогу. Бачить, дід їде на возі, рибу везе. Ліг сірий посеред дороги, мертвим прикинувся. А дід під'їхав ближче, підійшов до вовка і каже:
- Який огидний вовк лежить серед дороги, та ще і з облізлим хвостом. Ні на що не знадобиться.
Та і відкинув його зі шляху.
      В котрий раз вовк не знайшов легкого хліба!

VІІ. Рефлексія
Ø Гра «Влучно в ціль»
З’єднати назви казок з тими якостями, що в них засуджуються.


Лінощі                               «Сорочаче гніздо»
     Жадібність                        «Легкий хліб»
     Дурість                              «Виноградар і змія»

Ø Поміркуйте.
Чому в казках різних народів стверджується добро, розум, дружба?

VІІІ. Домашнє завдання
Читати казку «Сорочаче гніздо», відповісти на питання :«Яка з прочитаних раніше казок подібна до цієї? 

Комментариев нет:

Отправить комментарий